Perdre pes per Internet

Embed from Getty Images

Els programes de pèrdua de pes emmarcats en campanyes de promoció de la salut a les empreses solen provocar disminucions moderades del pes. Amb aquesta premisa, l’objecte de l’estudi que han dut a terme Ross et al. ha estat comprobar la bondat d’un programa conductual via Internet i si aquest era degudament implementat pels treballadors, individus amb sobrepes d’una organització proveïdora de serveis de salut. La intervenció va consistir en l’accés a un programa d’Internet de 12 setmanes de durada amb diferents components de modificació de conducta, i amb objecfte d’induir la pèrdua de pes. La intervenció i les mesures corporals van tenir lloc a l’inici del programa, als tres mesos -coincidint amb la finalització del mateix- i als sis mesos – per efectuar-ne el seguiment-.  

L’adherència al programa va resultar excel.lent (93 % als tres mesos i 89 % els sis mesos ). Els participants van perder una mitjana de 5,8 Kg als tres mesos, i en van recuperar 1,1 quan es va efectuar el control als sis mesos. En general, la pèrdua de pes als sis mesos va estar de 4,7 Kg. Els homes van perdre més pes que les dones (de manera significativa) i aquesta pèrdua també va ser superior en individus amb major nivell d’escolarització. L’adehrència i el seguiment del programa es van asociar significativament amb la pèrdua de pes.

Pels autors, una intervenció de pèrdua de pes canalitzada per Internet pot ser correctament implementada pels treballadors en l’àmbit laboral i es poden aconseguir pèrdues de pes significatives. Per ells, un programa d’aquestes característiques, especialmente el seu baix cost, pot facilitar la seva disseminació de manera senzilla i efectiva.

Embed from Getty Images

Algunes característiques d’aquest programa és que els autors ja havien provat aquest format de manera presencial i van adaptar-lo pel seu ús a la xarxa. Altres programes de pèrdua de pes en aquest format s’havien mostrat clarament ineficaços. Una de les coses que el programa proveïa eren incentius financers per reporter les dades clíniques amb caràcter setmanal.

Una característica interessant és que els autors disposaven d’algoritmes de l‘evolució de la pèrdua de pes, de manera que en un moment donat i, en funció de l’evolució clínica, contactaven directament amb els treballadors implicats per reforçar o modificar la seva conducta.

 En general, l’experiència és interessant, sobre tot per l’adherència I la participació en el programa. Experiències personals amb l’ús d’intranet o Internet per les tasques tant de vigilància com de promoció de la salut solen quedar coixes per manca de participació. Segur que la recompensa econòmica que rebien els participants era una motivació sufficient per aconseguir aquestes taxes d’adherència. Altres propostes en material de promoció de la salut han arribat a la conclusion que la seva eficàcia estava vinculada a qualsevol tipus de compensació material o econòmica.

Sens dubte hem d’incoporar les noves tecnologies a la medicina del treball. En breu seran els propis treballadors – o així hauria de ser – qui ens proporcionin les seves dades de salut, com segurament passarà als sistemes publics. Haurem d’acostumar-nos a rebre les seves dades, gestionar enquestes i qüéstionnaris i, molt important, perdre el respecte a fer aptituds – perquè així ens ho exigeix l’actual marc legal- sense tenir davant els treballadors ni fer-los reconeixements medics innecessaris. Aquestes alternatives poden facilitar l’accés regular als treballadors de les petites i mitjanes empreses (un cop resolts els problemes de privacitat, confidencialitat, etc…) i el metge del treball pot esdevenir un autèntic assessor de salut dels treballadors.

 I pel que fa a la promoció de la salut, tres quarts del mateix, un cop determinades les prioritats d’actuació, implanter-les, dur-les a terme i avaluar-les haurà de poder fer-se des de qualsevol dispositiu que permeti la gestió de dades de salut amb les suficients garanties de seguretat.

Si en voleu saber més: Ross KM. Wing RR. Implementation of an Internet Weight Loss Program in a Worksite Setting. http://dx.doi.org/10.1155/2016/9372515
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Cinemèdic

De cinema, història i medicina

Activitat i salut

Promoció de la salut i medicina de l'activitat física

BLOGMALDITO RUNNING PUB

RUNNING PARA ADICTOS DESDE BARCELONA HACIA EL INFINITO

e-saludable

Recursos y Noticias sobre empresas saludables

%d bloggers like this: